articole, cronici, reviews, interviuri, VIDEO

Victor Ioan Frunză: Nu poţi inventa nimic, nici măcar îngerii

"(...)cred că acum m-am apropiat de ceea ce aş vrea de la teatru. Şi nu numai în cazul acestei piese. O anume austeritate a exprimării, care nu înseamnă neapărat simplitate…

(...)În text există un lucru pe care eu am încercat să-l izolez şi să-l transmit – nu ştiu cât am reuşit, dar e foarte important – că, de fapt, imaginaţia reciclează în permanenţă fărâme ale realităţii, că nu poţi inventa nimic, nici măcar îngerii, pentru că până la urmă îi vezi tot cu chipul celor din jur. (...)"

Cine e Dumnezeu în „Îngeri în America”?

"(...)Prima parte este construită în aşa fel încât să deschidă premise: o acumulare de situaţii, trăiri şi disperări ce-şi caută rezolvarea, conturând mai multe universuri care se ciocnesc, fără să trăiască deocamdată întâlnirile majore şi care vor exploda în „Perestroika”. În prima parte, oamenii descoperă, în cea de-a doua înţeleg."

"(...) nimic început în primul spectacol nu rămâne nerezolvat în destinele personajelor sau în imaginile scenice, în evoluţia decorului sau în evoluţia fiinţelor, în cea de-a doua. Că aproape toate întrebările enunţate în prima parte îşi găsesc o formă de răspuns în cea de-a doua."

Îngerii lui Victor Ioan Frunză. Ambivalenţă şi polifonie

"Prior Walter (George Costin), viitorul Profet în deşert, avocatul mormon Joe Pitt, soţul lui Harper, care-şi descoperă nebănuita orientare sexuală, în conflict cu statutul şi confesiunea moştenită din familie (Alexandru Miron), şi Louis Ironson (Adrian Nicolae), actori în toată puterea cuvântului, indiferent de partitura încredinţată, şi în orice spectacol, precum şi admirabilul Sorin Miron în rolul travestitului Belize ori al asistentului medical, deopotrivă Nicoleta Hâncu, Îngerul manufacturat în două ipostaze, ultima, emblemă a drapelului sacru, fiind transportată la magazia de recuzită. Compoziţia polifonică suspendă linia univocă a dramei prin suprapuneri, amestecul şi intersectările de planuri, libertatea variaţiunilor configurând prin armonie şi contrapunct o simfonie. George Ivaşcu creează aici figura funambulescă a avocatului poltron, monstru ahtiat după putere, care nici pe patul de moarte nu-şi regretă crimele (Roy Cohn). Într-o formă de zile mari, coordonată de măiestria regizorală a lui Victor Ioan Frunză, Virginia Mirea dă consistenţă expresivă la cinci personaje, bărbaţi şi femei, conform indicaţiilor dramaturgului Tony Kushner, cum şi partenerii de joc se remarcă cu deosebire în rabinul Isidor Rosenberg, fantoma lui Ethel Rosenberg, condamnată la moarte de patibularul Roy Cohn, Antedeluvianovich Prelapsarianov."

Tinerii artişti. Carré de valeţi

"George Costin, Sorin Miron, Adrian Nicolae, Alexandru Ion. În ce ordine vreţi. Tineri, frumoşi, puternici, actori. Cred în ei. Împreună şi separat. Fiecare confirmă, se descoperă pe sine, se (re)inventează. Cu valeţi ca ei, jocul scenei are şansa să meargă mai departe, iar noi, spectatorii, să nu mai privim nostalgic peste umăr la trecut, la generaţiile de aur, irepetabile."

Îngerii lui Frunză – ipostaze vs hipostază

" ...Prima parte,Sfîrşitul lumii e aproape, pare a se salva prin cea de-a doua,Perestroika, aşadar prin necesara restructurare a realului mundan în folosul supravieţuirii, chiar dacă o bună parte dintre actanţi pier şi alţii o iau razna...."

Maraton, de la „Furtuna” la „Îngeri în America”

"...Am repetat într-o altă sală decât a teatrului, am stat acolo vreo două luni de zile până am mers pe scenă, am stat împreună foarte mult timp, zile în şir, şi lucrurile s-au legat foarte frumos. La începuturile repetiţiilor totdeauna, timp de două-trei ore, vorbeam despre teatru. Se iscau discuţii, erau un fel de simpozioane. Despre teatru pur şi simplu… Mi-a plăcut mult şi mi-aş fi dorit ca cei care au în mâini destinele teatrului să fi asistat la ce spun aceşti actori tineri şi nu numai ei. Cum văd ei teatrul. Pentru că din perspectiva lor teatrul are o cu totul altă faţă decât o vedem noi la festivităţile poleite."

Zboruri promoţionale către America

Superofertă la Metropolis: două călătorii de persoană la preţ de o poveste cu îngeri incluşi în pachet. Dinner party cu muzici şi proiecţii speciale, lacrimi pe post de welcome drinks. (…) Nu rataţi două zile consecutive de poveste în care se amestecă realitatea cu halucinaţia şi visul. Într-o viziune scenică extraordinară, cu o distribuţie care confirmă, dar şi lansează nume. (…) Spectacolul de la Metropolis este, fără îndoială, unul dintre evenimentele stagiunii şi cea mai bună producţie de anul acesta a teatrului. Îngeri în America, în direcţia de scenă a lui Victor Ioan Frunză, nu este un singur spectacol, ci o experienţă care me­rită trăită de orice iubitor de teatru; (…) Faptul se datorează în mare măsură actorilor, care excelează în cea mai mare parte dintre momente. Rareori vezi pe o scenă bucureşteană ca întreaga distribuţie, fiecare dintre ei jucând cel puţin două roluri, să se armonizeze atât de bine şi să fie, în parte şi laolaltă, valoroşi fără stridenţă, personali, dar nu singuri, coloraţi, dar nu bufoni. Într-un loc teatral gândit de Adriana Grand ca un culoar de aşteptare-clinică-staţie-metrou-trecere, care evoluează într-un spaţiu multiplu, simultan şi irepetabil. Un happening plastic, metamorfozele unui obiect unic. Ana Maria Nistor

Îngeri în America şi... pretutindeni

(...)O impresionantă poveste despre existenţă în lumea de astăzi, în care scara valorilor s-a inversat, propune Victor Ioan Frunză în dipticul de la Teatrul Metropolis „Îngeri în America”. El şi echipa au pregătit spectacolul îndelung, pentru că este vorba de  o simfonie care se cântă în două seri şi e un lucru deosebit de dificil. Sunt opt actori în scenă pentru cele vreo 20 de roluri: Virginia Mirea, George Ivaşcu, George Costin, Sorin Miron, Alexandru Ion, Adrian Nicolae, Nicoleta Hâncu, Cristiana Răduţă Bobic. E uimitor cum fiecare creează personaje diferite, trecând lejer de la un rol la altul.  Te impresionează toate crea­ţi­i­le actoriceşti, căci sunt notabile. Ro­lurile îi ajută şi pe cei maitineri să se apropie mult de linia sintagmei „actori mari”. (...)

Teatrul românesc după Victor Ioan Frunză. "Îngeri în America", noul sau spectacol de la Teatrul Metropolis   (VIDEO)

Nevoia de... îngeri

"....Îngeri în America la Metropolis, un uriaş puzzle vizual care încearcă să ordoneze haosul interior al personajelor lui Kushner. Un haos vizual greu de cuprins în fraze ori cuvinte. Un univers brownian, desăvârşit de nişte artişti care binemerită completul respect şi întrega admiraţie a spectatorilor. Ceea ce aceştia, după două seri de teatru din cel mai intens nu ezită să o şi facă. La superlativ."

RECENZIE: ÎNGERI ÎN AMERICA – TEATRUL METROPOLIS

":... Nu voi insista asupra aspectelor tehnice de actorie/scenografie/regie, fiindcă le pot rezuma în câteva cuvinte: sunt excelente. Rolurile realizate de actori sunt memorabile, profunde și au un impact direct, denudat de artificii și teatralisme. .."

Interviu Victor Ioan Frunza la SensoTV  (VIDEO)

Despre mobilă şi durere cu Adriana Grand
"....Din fericire, acest nou spectacol împacă teatrul cu o constantă pasiune a sa: îngerii. „Ce să spun? Îmi plac îngerii. Mi se par nişte fiinţe minunate pentru că pot îmbrăca mai multe feţe. Între timp, ­m-am şi documentat în privinţa asta. M-a marcat filmul «Angels in America». Acolo sunt reprezentaţi ca fiinţe puternice, dar şi răzbunătoare. Noi când spunem despre ceva că e angelic ne gândim numai la partea frumoasă, dar să nu uităm că există şi îngeri căzuţi...."

INTERVIU: Despre îngeri cu Victor Ioan Frunză
"... Şi aşa cum spuneam, acest text este cu mult mai mult decât unul care pune pe tapet problematica homosexualilor, este o capodoperă care are o dimensiune uriaşă, cosmică chiar. Vorbeşte despre credinţă, despre dragoste, despre acceptarea aproapelui. Sigur că vorbeşte despre uriaşa tragedie care a fost izbucnirea acelei boli teribile, SIDA, despre care nimeni nu ştia de unde vine şi care a secerat atâtea vieţi, dar nu se opreşte aici. Ar fi fost doar un text didactico-moralizator şi atât. Această piesă îţi oferă o perspectivă auspra vieţii şi asupra morţii, o perspectivă luminoasă......"

FOTOGALERIE România va avea pentru prima oară teatru în serial

" ....<<Este o piesă religioasă, despre un Dumnezeu care e dorit, dar care a întors spatele omenirii, pentru că a văzut mult prea mult rău în jur, iar îngerii lui Dumnezeu coboară pe pământ în căutarea unui nou Mesia. Or, acest Mesia este un Mesia atipic, îl găsim acolo unde ne-am fi aşteptat mai puţin, după clişeele noastre, şi acesta e unul dintre cele mai frumoase lucruri pe care le descoperi în text.>>"

Invitație la teatru: ”Îngeri în America” de Tony Kushner

"..Pentru cei care încă mai iubesc teatrul pur, în care regizorul nu bricolează un copy-paste de imagini mult prea estetizante este bine să meargă la Îngeri în America, la teatrul Metropolis. Un spectacol puternic, în care absolut toți actorii distribuiți reușesc să articuleze perfect, cu o forță încredibilă, valențe subtile și nebănuite ale proriului rol....."

----------------------------------------------------------------------------------

"Mă chinuie incertitudinea că ar mai exista ceva dincolo de lumea materială."
"Câteva dintre cele mai bune scrieri ale mele sunt despre oameni adevăraţi - nefericiţi, distruşi, îngroziţi. N-am inventat."